NEKTARGROTTAN

AAW. Art After Work

NEKTARGROTTAN

Tisdagen den 4/4 intar NEKTARGROTTAN Galleri Rostrums Art After Work på Västergatan 21. Galleriet är öppet 17-21. Håll utkik för specifika tider för de olika akterna!

test 101 (kopia)

NEKTARGROTTAN är en samlingsutställning med konstnärerna Amanda Ferm, Hannah Federley Holmkvist, Lars Jonsson, Linnea Hansander, Mattias Hellberg och Sofia Larsson, kurerad av Hannah Federley Holmkvist. Bandet Angel Heart spelar live.

Om NEKTARGROTTAN

I skuggan av de mystiska förhållandena kring ön Atlantis existerar myten om ett annat försvunnet rike: NEKTARGROTTAN. En plats djupt sjunken i jordens inre, tyngd av forntida växters nektar. Som legenden lyder ska solen i sin tidiga existens belyst vår jord oavbrutet utan solnedgång i ett sekel. När solen sedan fick den rytmen vi idag känner till som natt och dag så uppkom ett prunkande paradis. Människor, djur, växter och för oss ännu oidentifierade organismer levde i symbios med varandra. Forskare och entusiaster har i århundraden grävt under marken för att hitta den mytomspunna grottan. De vetenskapliga fynden är hittills mycket knapphändiga och utgrävningar pågår än idag världen över. Forskare hoppas hitta ledtrådar till vad som fick riket att gå under, men det som egentligen intresserar flest är mystiken kring den nektar som tycks ha producerats i enorma mängder och aktats som den ädlaste av metaller.

Vägen till att hitta NEKTARGROTTAN är genom ett sökande i djupet, liknande de inre djupdykningar vi gör när vi vill hitta eller skapa mening i något vi gör. Drivet av rädsla eller nyfikenhet inför vad som finns gömt kan vi gräva oss genom oss själva. Hannah Federley Holmkvist presenterar: NEKTARGROTTAN är en utställning om vad idéer, skapande och verkligheten kan göra med oss.

 

~ ~ ~

Medverkande konstnärer:

AMANDA FERM

How to survive a chronic bear attack (2014-ongoing)

För att handskas med situationer som skapas av t.ex. kärlekar, sjukdom och livspusslet försöker Amanda Ferm kliva in i rollen som problemet och bygga en värld kring det vilket gör att hon kan studera det inifrån. Verket How to survive a chronic bear attack är i ständig utveckling och under denna utställningen visar Amanda teckningar och jakt-objekt.

 

HANNAH FEDERLEY HOLMKVIST

I videoverket Fertilizer strävar Hannah Federley Holmkvist efter att träda in i glömda och okända roller. Med suggestiva och näst intill rituella bilder härmar människan naturen i ett försök att vara den man är i naturen, i staden och den man är egentligen.

 

LARS JONSSON

Med en förkärlek för trams och sommarlov skapar Lars Jonsson skulpturer och installationer. För denna utställningen har Lars utifrån sin fäbless för färgglada färger, figurativa motiv och alkoholromantiska scener skapat verket SPÄTKAUF [tyska för öppet sent], som är en egen version av de natt-öppna närbutikerna i Berlin.

 

LINNEA HANSANDER

VJ Shadow / I got sucked into the fear and I couldn’t resist är ett interaktivt VJ-set där skuggspel görs av rädslor. Kom och gör en skugga av din största rädsla, och dansa tillsammans med skuggorna på ett fantasmagoriskt litet dansgolv. Kom och var med, rädslan är en mäktig skugga, men du är av kött och blod.

Av och med Linnea Hansander samt alla deltagande.

TID: ca 19.00

 

MATTIAS HELLBERG

Morphing into Edward Snowden

Change smoothly from one image to another by small gradual steps using computer animation techniques. “3D objects can be morphed into other objects” – Google.

Morphing into Edward Snowden är ett performance som utförs av en billig dammsugarversion av Edward Snowdens “telepresence robot”. På en skärm har Mattias Hellbergs och Edward Snowdens ansikten morphats ihop med hjälp av ett Snapchat-filter. Verket undersöker gränsen mellan människa och maskin. Arbete och fritid. Kropp och själ. Och gränsen mellan Mattias Hellberg och Edward Snowden.

 

SOFIA LARSSON

OMSVEP är personliga associationer till flykten, det lätta omlandet och tostones. De fotograferade tillfällena bär alla på en dragning till mentala gränsland och en stark önskan om att få vältra sig i det naiva drömmeriet. Det är brottstycken av barndom, techno, Alzheimers, surf och konstlad dekadens inbäddat i medelklassens förlamande trygghet.

 

ANGEL HEART

Bandet Angel Heart bildades 2016 och har utvecklat Hannahs Federley Holmkvists låtar till något annat än när de tidigare framförts solo. Drömskt och i en egen sfär blandas vibrerande bastoner, glödande gitarrer, dynamiska rytmer med och ärlig sång. Bandet är Robin Sandqvist (bas), Viktor Spasov (gitarr), William Reis (trummor) och Hannah Federley Holmkvist (sång, gitarr).

TID: ca 19.30

~ ~ ~

Liveakter:

19.00 VJ Shadow / I got sucked into fear and I couldn’t resist

19.30 Angel Heart

 

 

Posted in Art After Work/AAW, evenemang, kommande | Leave a comment

Välkomna att besöka oss på Supermarket Art Fair 23-26 mars 2017!

 

RISK_02_DSC0958_Flat_LR

WELCOME to visit us at Supermarket Art Fair 

23–26 March
Opening hours:
Thursday–Saturday 11–20
Sunday 11–18

Svarta Huset, Metro Telefonplan
Stockholm

Gallery Rostrum will participate with this project:


RISK
– breaking boundaries 

In every artistic movement, in every step of the artistic process, the risk is present. Present in order for us to move. We yet don’t know were we are going, solely, because without the risk it is impossible to move, At all.

A risk – is a possibility of loss, but also a chance of meeting the unknown and the intimacy of closer honesty. It is a process where “Loss or gain” is present at the same time. The vulnerability is a chance.

In this project, the participating artists work with the theme of ‘risk taking/ intimacy’ in their own individual and different artistic practises. We are all breaking a boundary in order to achieve something unpredictable.

See more: http://www.supermarketartfair.com/

and

https://www.facebook.com/events/702022029959452/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Posted in Art After Work/AAW, evenemang, kommande | Leave a comment

Madeleine Aleman, Jannike Brantås och Rikard Fåhraeus på Galleri Rostrum, Malmö 11/3- 2/4

 2webbdervish-svart-ny

Madeleine AlemanJannike Brantås och Rikard Fåhraeus

Egentligen

Galleri Rostrum är glada att presentera tre medlemmar från Studio 44 i Stockholm. Studio 44 är ett konstnärsdrivet galleri.

 

Vernissage lördagen den 11 mars kl 12-16

Artist-Talk äger rum på vernissagedagen kl. 14

 

Egentligen är en flerskiktad utställning som tar avstamp i Artists Roles/Artists Rules, en svensk-kinesisk utställning som visades på Studio44 i Stockholm, hösten 2016. Artists Roles/Artists Rules diskuterade olika konstnärsroller samt kulturella likheter och skillnader.

Egentligen handlar om ett slags tolkning på olika nivåer. Vad händer när en konstnär gestaltar något utifrån en annan konstnärs uttryck? Vad händer när konsten möter en publik?

Ordet ”Egentligen” har en bakgrund som säger något viktigt om hur vi kan förhålla oss till kommunikation. Inte bara missförståndets och poesins ”egentligen”, som försöker klargöra, omvandla, utan även upplysningens ”egentligen”. Ett tillstånd där det ena övergår i det andra. Transformationens ögonblick, kanske snabbt, som i en aha-upplevelse, eller långsamt, som i det motvilliga accepterandet. Vi vill se vad som egentligen händer vid tolkning av konst utifrån betraktarens horisont. Vi utgår från olika begrepp och metoder för att söka öppna seendet inför verken.

 

Madeleine Aleman, Jannike Brantås och Rikard Fåhraeus är utbildade på Konstfackskolan i Stockholm.

Jannike visar en installation och ett skulpturalt objekt med ljud.

Madeleine ställer ut 5-6 kolteckningar och ett objekt.

Rikard visar installationen ”rum i rummet”.

De visar också ett gemensamt videoverk

 

Utställningen pågår till söndagen den 2 april.

 

Hjärtligt välkommen!

 

Galleriet är öppet:

torsdag – fredag kl.14 -18

lördag – söndag kl.12 – 16

Posted in Vernissage/Opening | Leave a comment

Caroline Wall och Johannes Packalén Rosberg

Välkomna på Art After Work tisdag den 7:e Mars, 17-21.

INKRÄKTARSENSOR

Caroline Wall & Johannes Packalén Rosberg
ej

Caroline och Johannes delar ett rum i ett ateljékollektiv. I den gemensamma ateljén har de under det gångna året jobbat emot en utställning vid namn INKRÄKTARSENSOR vilken vi nu har äran att ställa ut på Galleri Rostrum.

Om utställningen:

Genom skapandet har Caroline och Johannes gått ifrån sina egon och tillåtit varandra att måla över, ta bort och ersätta moment av verken som möjligen setts som “heliga” av den andre: att stänga av sin INKRÄKTARSENSOR.

Grundtanken var att genom ett fritt samarbete utforska processen och utkomsten av detta. Fokus har varit på det som sker mellan två personer i konstant simultant utövande av den valda konstformen.

Caroline och Johannes har jobbat utifrån tankar kring rymd och den psykologiska aspekten kring hur de som individer, olika som de är, kunnat forma och mötas i gemensamma verk utanför deras individuella estetiska ramar samt diskutera hur olika tankar gestaltas och i slutändan blir det som betraktaren här får ta del av.

Posted in Art After Work/AAW, kommande | Leave a comment

Elin Bengtsson

FACEPLANT WATERCOLOR HEAD IN A BOAT
BLIND SPOT MIRROR BABY SAIL SINK FLOAT
ebW

Elin Bengtsson har de senaste tre åren tekniskt sett nästan uteslutande arbetat med akvarell på polypropylen. Det är ett sätt att måla som är otypiskt för akvarellen, där all färg lägger sig på det blanka papprets yta, där det torkar, men kan fortsätta redigeras i evighet med vatten. Det är en öppen och sökande metod där vatten och färg hälls på penslas runt och torkas bort om och om igen. Tekniken tillåter uttrycket att bli både skört och brutalt på samma gång, vilket speglar motiven väl: det obekväma och otillfredsställande i att ha en kropp och ett ansikte, det tunga i att vara en människa bland andra människor. Relationen till den andres blick, otillräckligheten och längtandet och ansvaret och rusandet ifrån detsamma. Bengtsson tar hjälp av måleriets förskjutning från verkligheten, och hittar något stärkande i det fula och det svaga.

Elin Bengtsson, f. 1981, bor och verkar i Malmö. Hon har en MFA från The San Francisco Art Institute och en BFA från Konsthöggskolan Valand.

Posted in Vernissage/Opening | Leave a comment

Magnetiska JPG

AAW, Art After Work 

Magnetiska JPG

Tisdagen den 7/2 2017 kl. 17-21

Samtal kl. 18.30

Sedan id-kontrollerna mellan Danmark och Sverige infördes för ett år sedan har magnetiska JPG förflyttats kring den fasta förbindelsen över Öresund.

Under kvällen fäster magnetiska JPG på olika material i kvarteren kring galleri Rostrum och inne på galleriet. I ett samtal med sjuksköterskan Åsa Wieslander kommer vi att höra om hennes långa erfarenhet med vård av papperslösa och frågor omkring grundläggande etiska principer för vård.

De som hittills har medverkat med bilder till magnetiska JPG är konstnärerna Marianne Andersson, Gert Aspelin, Terese Bolander, Chi Muk, Malin Lobell, Tamara de Laval, Annelie Nilsson, Joanna Thede, Cecilia Sering, Cecilia Wendt och Anna Wessman.

Projekt drivs av Anneli Nilsson_Cecilia Seirng

Tågstationen Ørestad, 31 oktober 2016

Magnetiska JPG

En magnetisk JPG kan röra sig mellan olika relationer och i olika miljöer. Den är inte kopplad till biometri, keywords eller algoritmer, inte heller till en specifik region, nation eller kommun.

Magnetiska JPG är inte livsavgörande dokument till skillnad från en giltig id-handling. Genom grundämnet järn som finns i alla mänskliga kroppar, järnet kring den fasta förbindelsen över Öresund och järnet i de magnetiska bilderna skapas nya rörelser.

För mer info https://magnetiskajpg.wordpress.com/

Vid frågor går det bra att kontakta:

Annelie Nilsson 073-200 26 44

Cecilia Sering 070-266 35 49

Varmt Välkomna!

Under kvällen kommer det att serveras enklare fika, kaffe och te till självkostnadspris.

 

Posted in Art After Work/AAW, evenemang, kommande | Leave a comment

Robbert Vera af Ek

PORTRÄTT
Vernissage 14/1-17 kl. 12.00-16.00

robbert v. af ek

Robbert Vera af Ek tycks undersöka sådant som inte finns. Under sex år ägnade sig R. af V. E. åt tid och producerade en ansenlig mängd fotografisk data som gav henne insikten att heller inte den finns. Detta gör ett ganska extensivt projekt besvärligt att visa, varför R. (af V. E.) nu tittar på figuriner. Figuriner är begripliga, de står på farmors spetsduk men som porträtt finns de inte. Inte heller i ovan utställning. Det är ett falsarium eller en misnomer.

Det vore en förenkling att kalla R. Vera af Ek för en innovatör då detta alls inte är fallet. R. af V. Ek har motvilligt vigt sitt liv enbart åt exklusion. Det är hennes sätt att sakta, mycket sakta, begripa tillvaron som tycks omge henne. R. af V. E. betar av världen, kan man säga (för att möjligen någonsin finna något som finns) enligt principen one down, two to go, ungefär. Robbert Vera af Ek är för övrigt en pseudonym och finns alltså heller inte (men hon önskar viss sympati för sitt förhållningssätt i en vansklig verklighet).

För att ytterligare begripliggöra ovan konstnärliga gärning har R. Vera af E. inom ramen för ovan fotoutställning gjort synliga några skulpturer berövade sitt varande.

Dessa tituleras “landskap”.

Robbert V. af Ek

Robbert Vera af Ek seems to explore things that are not there. For six years R. V. af Ek devoted herself to time and produced a considerable amount of photographic data that gave her the realization that it doesn´t exist. This makes a pretty extensive project difficult to show why R. (af V. E.) now have focused on figurines. Figurines are understandable, they are standing on grandmother’s lace doily but as portraits they are not. They are also not in the above exhibition. It is a forgery or a misnomer.

It would be an oversimplification to call R. Vera af Ek an innovator when she really isn´t. R. V. af Ek has grudgingly devoted her life exclusively to exclusion. It is her way to slowly, very slowly, understand the reality that seems to surround her. Robbert V. af E. grazes the world, one might say (to possibly ever find anything there) in an approximate manner of one down, two to go.
By the way, Robbert Vera af Ek is a pseudonym, and are also not (but she wants some sympathy for her approach in a precarious reality).

To make more understandable above artistic achievements R. Vera af E. has under the above exhibition made visible some sculptures stripped of their presence.

These are titled “landscapes”.

Posted in kommande, Vernissage/Opening | Comments Off on Robbert Vera af Ek

Bara en gång!/ Solamente una vez!

aawpvnm1

Posted in Art After Work/AAW, evenemang, kommande | Leave a comment

22 x 16

mailpoet

 

Posted in Art After Work/AAW, Julutställning, Vernissage/Opening | Comments Off on 22 x 16

Magdolna Szabó From Blank to Blank – it is painted

02_bild_till_utskick_magdolna

Magdolna Szabó

From Blank to Blank – it is painted

måleri 12/11- 4/12 2016

 

Vernissage 12/11 kl. 12-16
Presentation kl.14

Schreibmaschinenblues av Helena Jureén kl. 14:15

 

Galleri Rostrum är glada att presentera nya verk av Magdolna Szabó.

Utställningens titel From Blank to Blank – it is painted är ett collage av ord ur två dikter; en av Emily Dickinson och en av Ann Jäderlund. Samtidigt som den beskriver konstverkens tillkomst, är den en metafor för den länk som finns mellan skapandet och betraktandet, mellan verbalt och visuellt.

Till vernissagen har Magdolna Szabó bjudit in Helena Jureén, ljud och bildkonstnär specifikt för att framföra sitt verk Schreibmaschinenblues.

Magdolna Szabó är född i Ungern 1958, bosatt i Sverige sedan 1985, verksam i Malmö. Hon har utbildat sig vid Grafikskolan Forum, Konsthögskolan i Malmö och Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Szabó arbetar i en abstrakt bildvärld med akvarell och serigrafi som huvudsakliga uttrycksmedel. Representerad: Kulturen i Lund, Nationalmuseum, Moderna Museet, British Museum, National Gallery of Ireland, Malmö konstmuseum, Ystads konstmuseum, Sundsvalls museum och Nordiska Akvarellmuseet.

Hjärtligt välkommen!

För pressvisning och mer information var god kontakta:
Helena Jureén, 076 22 87 111 och Jon Åkerlind, 073 97 89 714

 

In English

Gallery Rostrum is pleased to present new works of Magdolna Szabó.

The exhibition title From Blank to Blank – it is painted is a collage of words from two poems; one by Emily Dickinson and one by Ann Jäderlund. While it describes the origins of the artworks, it is a metaphor for the link that exists between creating and viewing, between verbal and visual.

For the opening Magdolna Szabó has invited sound and visual artist Helena Jureén to, specifically for the exhibition, perform her work Schreibmaschinenblues.

Magdolna Szabó was born in Hungary in 1958, lives in Sweden since 1985, and works in Malmö. She has studied at Forum School of Graphic Art, Malmö Art Academy and the Royal Art Academy in Stockholm. Szabó works in an abstract pictorial world with watercolour and silk screen printing as her primary mediums. Represented: Kulturen, Nationalmuseum, Moderna Museet, the British Museum, National Gallery of Ireland, Malmö Art Museum, Ystad Art Museum, Sundsvall Museum and the Nordic Watercolour Museum.

Welcome!

For more information or preview please contact:
Helena Jureén, +46 762287111 och Jon Åkerlind, +46 739789714

Galleri Rostrum, Västergatan 21, 211 21 Malmö Tel: 040-30 18 16, www.rostrum.nu
Open: Thu-Fri 14-18 & Sat-Sun kl. 12-16

Posted in Vernissage/Opening | Leave a comment