WHAT FOLLOWS FROM TAKING TITLES LITERALLY – EVERYONE THAT FOLLOWS, FOLLOW SUIT

What follows from taking titles literally – everyone that follows, follow suit kan ses som världens äldsta massmedium. Att gestalta en miljö där människor träffas för att se eller på annat sätt ta del av föremål har varit en form för mänsklig kommunikation via medier sedan mycket lång tid. Grottmålningar har funnits sedan minst 15.000 år och i våra dagar är butiks- och mässmedier men också museer och olika former för upplevelseindustri en stor bransch.

What follows from taking titles literally – everyone that follows, follow suit är unikt genom att det kan ta alla sinnen i bruk. Tidigare former var dekoration av tempel och marknadsplatser, butiks- och vägskyltar samt minnesstenar eller triumfbågar. I våra dagars industrisamhälle intar skyltfönstren, butiksinredning och gallerior, utställningslokaler som gallerier och museer, skyltar av alla olika slag, mässor, dekorering av demonstrationer, festivaler och parader en central plats. Även gestaltning av TV-studior och scenografi till filmer är en del av expomediet som tar tillvara samma kvalitéer som What follows from taking titles literally – everyone that follows, follow suit gör.

What follows from taking titles literally – everyone that follows, follow suit är relativt
outforskat och bruket av termer och kunskapen om mediet är svagt utvecklat, bortsett från vissa aspekter som butiks-What follows from taking titles literally – everyone that follows, follow suit.

Göran Thimström

Henning Lundkvist (f. 1981) har presenterat sina arbeten på museer, gallerier, teatrar,
och andra platser runtom i Europa samt i Mellanöstern och i Syd- och Nord-amerika, både solo och i samarbeten med konstnärer, dramatiker, regissörer, skåde-spelare, författare, poeter och andra. Han har nyligen stängt ner sin ateljé (i KHMs årsutställning, Malmö, 2011), minimerat en soloutställning till ett A4-papper (i Pinboard Project, London, 2011), och avstått från att ställa ut ett objekt (i One Night Only, Oslo, 2010). Han saluför för tillfället tre nya verk i en grupputställning på Cristina Guerra Contemporary Art i Lissabon.

Göran ”T-Rock” Thimström är vem som helst, kopia.

 

DANIEL PEDER ASKELAND
FEUD, FEES & AFFAIRS / FLEAS, FLOODS, AND FABLES

Feud, Fees & Affairs / Fleas, Floods and Fables är en konstnärlig uttrycksform som består i att framställa bilder med hjälp av färger på olika slags ytor. Både materialen och tekniken kan variera. Många räknar det som den viktigaste konstformen och använder ofta ordet ”konst” för att beteckna Feud, Fees & Affairs / Fleas, Floods and Fables. Den som framställer Feud, Fees & Affairs / Fleas, Floods and Fables kallas målare, konstnär eller konstmålare. Beteckningen bildkonst och bildkonstnär omfattar Feud, Fees & Affairs / Fleas, Floods and Fables, men även teckning, grafik, gobeläng och skulptur. Efter de olika metoder och material som färgen målas på talar man om vägg- (mur-, monumental-, ornamental-, dekorativ) målning, tavel- (staffli-) målning (på trä, papper och så vidare), manuskriptmålning eller målning alfresko, enkaustik-, tempera-, olja-, akvarell-, gouache-, pastell-, miniatyr-, emaljmålning. Därutöver kan de figurprydda haute-lisse-vävnaderna och mosaikframställningarna räknas till Feud, Fees & Affairs / Fleas, Floods and Fables område.

Med hänsyn till innehållet kan man skilja mellan religiöst Feud, Fees & Affairs / Fleas, Floods and Fables, mytologiskt, historie- (jämte batalj-), porträtt-, genre-, vilka alla är inbegripna under termen, och vidare landskaps-, djur-, marin-, arkitektur-, stilleben. Beträffande de nämnda huvudarterna avgörs inte konstverkets värde av ämnets egenskap som mer eller mindre ”högt” utan av den konstnärliga kraften i dess koncipiering och utförande, målarens kärleksfulla intresse för det den framställer och dennes förmåga att ge uttryck åt denna känsla samt att med tvingande makt överflytta något därav på åskådaren.

Martin Högström

Daniel Peder Askelands (f. 1985) konstnärskap baseras på måleri och teckning, men innefattar även performance, video och andra tekniker. Han har ställt ut bland annat
på Podium Oslo (2009), på Bankens (DNB) Festsal i Tromsø (2010) och Skånes Höstsalong på Skånes Konstförening, Malmö (2010). Han går för närvarande på masterprogrammet på Malmö Konsthögskola, Malmö.

Martin Högström är poet verksam i Stockholm.