
""Någonstans på ett museum i Berlin glömde en vaktmästare låsa porten för natten. Morgonen efter möttes publiken av tavlor med stora vita fläckar. Noldes heliga dårar, Otto Dix trasiga livsfilosofer, Egon Schieles medfaret trotsiga kvinnor hade bestämt sig för att rymma. De tog en weekend i Ankeborg via en rysk barnbok innan de landade på Sofie Arfwidsons dukar" .
Text : Jesper Nordström
Marta Banal Fernández är scenograf och multidisciplinär konstnär, född i Barcelona 1981. Marta har läst dramatik och konst med inriktning Scenografi på Institut del Teatre i Barcelona. Hon kompletterade sin utbildning under ett Erasmus program i Danmark med arbete som scenografiassistent på det Scenografiske Værksted. Marta har arbetat med scenografiska projekt i Argentina, Spanien, Danmark och i Sverige. Nu arbetar hon i ljus och video avdelningen på Malmö Opera.
https://www.instagram.com/miss_banal/
Mike Doorly har ett intresse för det förbisedda eller marginella samt användningen av collage eller assemblage för att sammanföra “idiosynchronicities” för att skapa en besynnerlig och ofta konstig helhet. Mike värderar skapande som en kulturell utredning, där former undersöks via förvrängning, hybriditet och överdrift. Arbetet prioriterar det försumbara och det idiosynkratiska som ett verktyg för att avslöja världen och dess strukturer – med all sin djupa och fåniga komplexitet.
Sedan examen från Malmö konsthögskola har jag arbetat som fri konstnär med inriktning på video, filmproduktioner och performance. Jag arbetar digitalt och analogt i färg och i svartvitt, i verkliga och virtuella rum i olika former av samarbeten. Jag har gjort kortfilm, dokumentär och konstfilm.
De senaste åren har jag haft ett nära samarbete med filmaren och performanceartisten Anna Lönn Franko, vi har tillsammans gjort långfilmen Mellanrumsfruar med premiär på Franklin International Independent Film Festival (FIIFF) 15 augusti 2019.
Bilden är en stillbild från långfilmen Mellanrumsfruar
Lisa Fjellman på Vimeo: https://vimeo.com/user9725865
Roger Forslund har studerat vid Grafikskolan Forum i Malmö 1984-89. Har genomfört en mängd utställningar genom åren och finns representerad i olika samlingar, offentliga och privata. Erhållit arbetsstipendium från Sveriges bildkonstnärsfond. Är medlem i Grafiska sällskapet. Var med och startade gallerierna T.V. och Läger och medverkade i bildandet av ateljékollektivet Läderfabriken. Är idag också en passionerad samlare av samtidskonst vilket han också föreläser om. Och är sedan några år åter aktiv i Galleri Rostrum.
Foto: Tommy Persson 2015
Maria Lavman Vetö är utbildad i måleri på Konstakademin i Köpenhamn och interaktionsdesign, K3, Malmö Högskola. I sitt eget konstnärskap intresserar hon sig för färg, skala och perception. Bilderna blir oftast till i datorn i en intuitiv eller i en generativ process varefter de målas eller trycks på olika material.
Spänningen mellan konstens och samhällets offentligheter blir tydlig i Christel Lundbergs bildpoetiska kritik av motsatsparet utopi-dystopi på Rostrum.
Thomas Millroth
©Christel Lundberg/Bildupphovsrätt 2019, Ur En subtropisk animation, film- och ljudinstallation
tuss.lysen@hotmail.com
Tuss Marie Lysén works with different medias such as video, sound, text photo, drawing, graphics, painting, installations.
She moves searching - reflecting through every day life, back and forth, faraway and close, through time and space.
Text and sound are important components in her work, which often has political underlinings.
Ongoing projects:
1."Every day in the middle of the world",
The project started on a wasteland,
in the heart of the city, as an installation/performance.
2."Earth Song"
These projects include texts, video, sculpture, photo, sound, drawings, installations.
Links:
http://rostrum.nu/wprostrum/wp-content/uploads/interior.mp3
http://rostrum.nu/wprostrum/wp-content/uploads/drop.mp3
https://player.vimeo.com/video/101950483…
http://tussmarielysen.blogspot.com/2011/
https://www.facebook.com/tuss.lysen/videos/vb.1506913509/10218785767344399/?type=2&video_source=user_video_tab
Vart han än vänder sig hittar Pepe Viñoles lösryckta bitar till det han vet är det stora världspusslet. Men det är inte någon lösning han söker genom att samla dessa bitar i stora lådor och sedan foga in dem där han tycker att det passar. Ingen kan överblicka helheten, utom den Gud som varken Pepe eller jag själv tror på.
Lasse Söderberg